Studia dla cudzoziemców
Informacje ogólne
- Cudzoziemcy (osoby niebędące obywatelami polskimi), mogą podejmować i odbywać studia na podstawie:
1. umów międzynarodowych, na zasadach określonych w tych umowach;
2. umów zawartych z podmiotami zagranicznymi przez uczelnię, na zasadach określonych w tych umowach;
3. decyzji ministra;
4. decyzji dyrektora NAWA w odniesieniu do jej stypendystów;
5. decyzji dyrektora NCN o przyznaniu środków finansowych na realizację badań podstawowych w formie projektu badawczego, stażu lub stypendium, zakwalifikowanych do finansowania w drodze konkursu;
6. decyzji administracyjnej rektora, dyrektora instytutu PAN, dyrektora instytutu badawczego lub dyrektora instytutu międzynarodowego.
- Kandydat podejmujący studia w języku polskim, powinien znać język polski w stopniu umożliwiającym realizację procesu kształcenia (poziom B1).
- Kandydat dokonuje opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia.
- Studenci (cudzoziemcy) przyjęci na studia zobowiązani są do przedłożenia Uczelni dokumentu potwierdzającego posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego. Dokument przedkłada się w terminie 14 dni od rozpoczęcia studiów. W przypadku nieprzedłożenia dokumentu student zostaje skreślony z listy studentów.
- Studenci ubiegający się o zwolnienie z opłat za usługi edukacyjne zobowiązani są do przedłożenia Uczelni dokumentu potwierdzającego prawo do zwolnienia z opłat (m.in Karta Polaka, karta stałego pobytu na terenie RP, certyfikat poświadczający znajomość języka polskiego jako obcego na poziomie C1).
Opłatę za postępowanie związane z przyjęciem na studia należy dokonać na na rachunek bankowy PANS we Włocławku: 72 1540 1069 2001 8720 6079 0001 – przelewem na konto lub za pośrednictwem poczty (druk przekazu do pobrania podczas rejestracji on-line IRK). Wysokość opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia zostanie podana wkrótce. Opłata za postępowanie związane z przyjęciem na studia jest bezzwrotna.
Oferta edukacyjna
STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA
LICENCJAT
- Nowe Media i E-biznes
- Finanse i rachunkowość
- Pielęgniarstwo
- Filologia
- Pedagogika
- Administracja
- Zarządzanie
- Bezpieczeństwo wewnętrzne
INŻYNIERSKIE
JEDNOLITE STUDIA MAGISTERSKIE
STUDIA DRUGIEGO STOPNIA
Opłaty za studia
Zasady pobierania opłat za usługi edukacyjne od cudzoziemców w roku akademickim 2024/2025
Zwolnienie z opłat za studia
Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku nie będzie pobierać opłat za kształcenie na studiach stacjonarnych w języku polskim od następujących grup cudzoziemców:
- obywateli państw członkowskich UE i państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Szwajcarii, a także członków ich rodzin, mieszkających na terytorium RP,
- · obywateli Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, a także członków ich rodzin, mieszkających na terytorium RP
- posiadających zezwolenie na pobyt stały lub rezydentów długoterminowych UE,
- posiadających zezwolenie na pobyt czasowy w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 159 ust. 1 lub art. 186 ust. 1 pkt 3 lub 4 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach,
- posiadających status uchodźcy nadany w RP lub korzystający z ochrony czasowej albo ochrony uzupełniającej na terytorium RP,
UWAGA! dotyczy obywateli Ukrainy:
Dokument, który potwierdza status ochrony czasowej w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium Ukrainy to:
– zaświadczenie wystawione przez polską Straż Graniczną przy wjeździe do Polski od dnia 24 lutego 2022 r.,
– zaświadczenie o nadaniu numeru PESEL ze statusem UKR,
– paszport (strona ze zdjęciem i danymi osobowymi oraz strona z pieczątką wjazdu do Polski od dnia 24 lutego 2022 r.;
Uprawnienia ochrony czasowej dla obywateli Ukrainy (PESEL ze statusem UKR), którzy przekroczyli granice Polski po 24 lutego 2022r. będą obowiązywały do 30 września 2025 r.
- posiadających certyfikat poświadczający znajomość języka polskiego jako obcego co najmniej na poziomie biegłości językowej C1 (dokumentem upoważniającym jest jedynie certyfikat wydany przez Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego Jako Obcego),
- posiadających Kartę Polaka lub decyzję w sprawie stwierdzenia polskiego pochodzenia,
- będących małżonkiem, wstępnym lub zstępnym obywatela RP, mieszkającym na terytorium RP,
- którym udzielono zezwolenia na pobyt czasowy w związku z okolicznościami, o których mowa w 151 ust. 1lub art. 151b ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach.
Cudzoziemiec może być również zwolniony z opłat za powtarzanie określonych zajęć na studiach stacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce, kształcenie na studiach w języku obcym oraz kształcenie na studiach podyplomowych, kształcenie specjalistyczne lub kształcenie w innych formach na zasadach określonych w umowie między uczelniami albo umowie międzynarodowej, decyzji administracyjnej rektora, dyrektora instytutu Polskiej Akademii Nauk (PAN) lub dyrektora instytutu badawczego, decyzji ministra lub decyzji dyrektora NAWA w odniesieniu do jej stypendystów.
W przypadku cudzoziemca pozostającego w związku małżeńskim z obywatelem RP należy wypełnić oświadczenie dotyczące pozostawania w związku małżeńskim z obywatelem Rzeczpospolitej Polskiej.
Znajomość języka polskiego
Kandydat podejmujący studia w języku polskim, powinien znać język polski w stopniu umożliwiającym realizację procesu kształcenia (poziom B1).
- W celu potwierdzenia znajomości języka polskiego dokonuje się weryfikacji dokumentów potwierdzających znajomość języka polskiego przedłożonych przez kandydata lub powołuje się komisję ds. ustalenia poziomu znajomości języka polskiego.
- Dokumentami potwierdzającymi znajomość języka polskiego są świadectwa, dyplomy lub inne dokumenty potwierdzające ukończenie szkoły ponadpodstawowej, w której zajęcia były prowadzone w języku polskim lub certyfikaty znajomości języka polskiego o stopniu co najmniej B1.
- W przypadku braku dokumentów potwierdzających znajomość języka polskiego, komisja powoływana przez Rektora, sprawdza poziom znajomości języka kandydata i wydaje zaświadczenie o znajomości języka pozwalającej na podjęcie studiów.
UWAGA!
Jeśli cudzoziemiec chce być zwolniony z opłat za kształcenie na studiach stacjonarnych w języku polskim musi posiadać certyfikat poświadczający znajomość języka polskiego jako obcego co najmniej na poziomie biegłości językowej C1.
Dokumentem upoważniającym jest jedynie certyfikat wydany przez Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego Jako Obcego.
Składanie dokumentów i przyjęcie na studia
Wymagane dokumenty:
Dokumenty wymagane od cudzoziemców w procesie przyjmowania na studia:
1. podanie do Rektora wydrukowane z systemu IRK;
2. studia pierwszego stopnia i jednolite studia magisterskie:
– kopia oraz oryginał do poświadczenia kopii świadectwa dojrzałości uzyskanego w polskim systemie oświaty
lub
– kopia oraz oryginał do poświadczenia kopii świadectwa dojrzałości uzyskanego zagranicznym systemie oświaty, które powinno zawierać:
· tłumaczenie przysięgłe na język polski świadectwa dojrzałości/maturalnego albo zagranicznego tłumacza i poświadczone przez właściwego konsula Rzeczypospolitej Polskiej,
· poświadczenie w formie legalizacji lub apostille, jeżeli dokument został wydany przez instytucję działającą w systemie edukacji państwa będącego stroną Konwencji Haskiej z dnia 5 października 1961 r. znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 112 poz. 938 i 939) wraz z tłumaczeniem przysięgłym na język polski albo tłumaczeniem zalegalizowanym w polskiej placówce dyplomatycznej
Dokumenty należy przetłumaczyć po uzyskaniu apostille lub legalizacji.
· zaświadczenie potwierdzające posiadanie wykształcenia średniego uprawniającego do podjęcia studiów wyższych w Polsce
studia drugiego stopnia:
– kopia oraz oryginał do poświadczenia kopii dyplomu ukończenia studiów wyższych wraz z suplementem do dyplomu wydany w polskim systemie szkolnictwa wyższego
lub
– kopia oraz oryginał do poświadczenia kopii dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu wydany w zagranicznym systemie szkolnictwa wyższego, uprawniający do podjęcia studiów drugiego stopnia w kraju wydania dyplomu, (w
przypadku braku suplementu do dyplomu bądź braku informacji w suplemencie do dyplomu o średniej ocen z całości studiów złożenie zaświadczenia o średniej ocen uzyskanej z całości studiów pierwszego stopnia wydane przez uczelnię, w której kandydat ukończył studia, zawierające informacje o skali ocen, zgodnie z którą średnia ocen została obliczona), które powinno zawierać:
· tłumaczenie przysięgłe na język polski świadectwa dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu albo zagranicznego tłumacza i poświadczone przez właściwego konsula Rzeczypospolitej Polskiej,
· poświadczenie w formie legalizacji lub apostille, jeżeli dokument został wydany przez instytucję działającą w systemie edukacji państwa będącego stroną Konwencji Haskiej z dnia 5 października 1961 r. znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 112 poz. 938 i 939) wraz z tłumaczeniem przysięgłym na język polski albo tłumaczeniem zalegalizowanym w polskiej placówce dyplomatycznej,
Dokumenty należy przetłumaczyć po uzyskaniu apostille lub legalizacji.
· zaświadczenie o nostryfikacji dyplomu ukończenia studiów wyższych, jeśli dokument podlega obowiązkowi nostryfikacji,
· zaświadczenie potwierdzające, iż uzyskany dyplom ukończenia studiów wyższych uprawnia do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe lub kontynuowania kształcenia w każdym typie szkoły wyższej w systemie edukacji, w którym działa instytucja wydająca dokument z tłumaczeniem na język polski.
Dokumenty należy przetłumaczyć po uzyskaniu apostille lub legalizacji.
3. jedna aktualna fotografia (podpisana imieniem i nazwiskiem), zgodna z wymaganiami stosowanymi przy wydawaniu polskich dowodów osobistych (identyczna z fotografią wgraną do sytemu IRK);
4. dowód dokonania opłaty za przeprowadzenie rekrutacji na studia;
5. zaświadczenie wystawione przez lekarza medycyny pracy stwierdzające brak przeciwwskazań do studiowania na kierunku studiów – dotyczy kandydatów na kierunek pielęgniarstwo;
6. dokument tożsamości uprawniającego do wjazdu na teren RP np. paszportu lub dowodu osobistego – tylko do wglądu przez pracownika biura rekrutacyjnego;
7. dokumenty potwierdzające znajomość języka polskiego (dokumentami potwierdzającymi znajomość języka polskiego są świadectwa, dyplomy lub inne dokumenty potwierdzające ukończenie szkoły ponadpodstawowej, w której zajęcia
były prowadzone w języku polskim lub certyfikaty znajomości języka polskiego o stopniu co najmniej B1);
8. oświadczenie, w którym kandydat zobowiązuje się do dostarczenia dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie zdrowotne w terminie 14 dni od rozpoczęcia roku akademickiego albo 14 dni od przyjęcia na studia – jeżeli nastąpiło później, pod rygorem skreślenia z listy studentów;
9. kandydaci będący osobami niepełnoletnimi w rozumieniu przepisów obowiązujących na terenie RP, zobowiązani są przedłożyć:
– kopia aktu urodzenia wraz z tłumaczeniem przysięgłym na język polski (oryginał do wglądu);
– oświadczenie przedstawiciela ustawowego o wyrażeniu zgody na podjęcie studiów przez podopiecznego;
10. oświadczenie dotyczące pozostawania w związku małżeńskim z obywatelem Rzeczpospolitej Polskiej – jeżeli dotyczy.
Wzory oświadczeń, o których mowa w pkt 8, 9 i 10 stanowią załączniki do zarządzenia Rektora w sprawie wprowadzenia wzorów oświadczeń dla osób niebędących obywatelami polskimi (cudzoziemców) podejmujących studia w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych we Włocławku w roku akademickim 2024/2025.
Oświadczenie kandydata dotyczące zawarcia umowy ubezpieczenia zdrowotnego:
dokument do pobrania doc
Oświadczenie przedstawiciela ustawowego o wyrażeniu zgody na podjęcie studiów przez podopiecznego
UWAGA! Wszystkie dokumenty składamy w białej papierowej teczce opisanej w poniższy sposób:
imię i nazwisko kierunek studiów
Wymagania dotyczące zdjęcia – do elektronicznej rejestracji kandydata (IRK) konieczne jest zdjęcie w formie elektronicznej, które zostanie wykorzystane do Elektronicznej Legitymacji Studenckiej. Zdjęcie do Elektronicznej Legitymacji Studenckiej spełniające wymagania stosowane przy wydawaniu dowodów osobistych https://www.gov.pl/web/gov/zdjecie-do-dowodu-lub-paszportu
Zdjęcie w postaci elektronicznej powinno mieć rozmiary co najmniej 236 – 295 pikseli z odpowiednią jakością. Wymagany jest format JPG. Maksymalny rozmiar pliku ze zdjęciem to 1 megabajt. Wgranie przez kandydata zdjęcia do systemu jest obowiązkowe.
Tłumaczenie dokumentów
Dokument stanowiący podstawę ubiegania się o przyjęcie na studia (świadectwa lub dyplomy), w tym także apostille oraz inne dokumenty (oprócz paszportu, czy też innego dokumentu tożsamości) wydane w języku obcym, muszą zostać przetłumaczone na język polski.
Uwaga ! Tłumaczenie dokumentu musi być wykonane przez:
- polskiego tłumacza przysięgłego,
albo
- zagranicznego tłumacza i poświadczone przez właściwego konsula Rzeczypospolitej Polskiej.
Lista tłumaczy przysięgłych jest dostępna na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości:
https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/tlumacze-przysiegli
Warunki przyjęcia na studia.
Kandydat starający się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia, jednolite magisterskie oraz studia drugiego stopnia musi złożyć komplet wymaganych dokumentów oraz musi spełniać poniższe warunki:
- Musi posiadać na świadectwie dojrzałości/maturalnym lub innym dokumencie ocenę z przedmiotu kierunkowego.
- Jako przedmiot kierunkowy na poszczególnych kierunkach/specjalnościach ustala się jeden z podanych w poniższej tabeli:
Lp. | Kierunek/specjalność | Przedmiot |
1. | Filologia/Filologia angielska | język angielski |
2. | Zarządzanie | matematyka, geografia, wiedza o społeczeństwie, język polski, język obcy |
3. | Administracja | historia, geografia, wiedza o społeczeństwie, język polski |
4. | Informatyka | matematyka, informatyka, geografia, fizyka, fizyka i astronomia, chemia, język polski, język obcy |
5. | Pedagogika | język polski, historia, biologia, wiedza o społeczeństwie |
6. | Mechanika i budowa maszyn | matematyka, fizyka, fizyka i astronomia, chemia, język polski, język obcy |
7. | Inżynieria zarządzania | matematyka, geografia, wiedza o społeczeństwie, język polski, język obcy |
8. | Pielęgniarstwo | biologia, chemia, fizyka, fizyka i astronomia, język polski, język obcy |
9. | Finanse i rachunkowość | matematyka, geografia, wiedza o społeczeństwie, język polski, język obcy |
10. | Nowe media i e-biznes | język polski, historia, wiedza o społeczeństwie, matematyka, język obcy |
11. | Prawo | język polski, historia, wiedza o społeczeństwie, język obcy |
12. | Pedagogia przedszkolna i wczesnoszkolna | język polski historia, biologia, wiedza o społeczeństwie, język obcy |
13. | Bezpieczeństwo wewnętrzne | język polski, historia, geografia, wiedza o społeczeństwie |
14. | Automatyka i robotyka | matematyka, fizyka, fizyka i astronomia, informatyka, chemia, język polski, język obcy |
- Jeśli kandydat na kierunek filologia nie ma na świadectwie dojrzałości lub z egzaminu dojrzałości („stara matura”) oceny z danego języka (przedmiot kierunkowy), wówczas Rektor indywidualnie rozpatrzy przedstawione przez kandydata dokumenty w postaci: dyplomów, certyfikatów na poziomie minimum A2 – B1 lub egzaminów z danego języka złożonych na innych kierunkach studiów.
- W przypadku braku dokumentów potwierdzających znajomość języka obcego na poziomie A2 – B1, Rektor może przyjąć kandydata na podstawie egzaminu sprawdzającego stopień znajomości języka.
- Podstawą przyjęcia na studia drugiego stopnia jest dyplom ukończenia studiów.
- Podstawą przyjęcia na studia drugiego stopnia na kierunku „Pielęgniarstwo” jest dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia na tymże kierunku (lub równorzędny).
- Do rekrutacji na studia drugiego stopnia na kierunek menedżerskie studia finansowo – prawne dopuszcza się osobę posiadającą co najmniej kwalifikacje pierwszego stopnia, uzyskane w wyniku kształcenia na kierunkach z dziedziny nauk społecznych w ramach dyscyplin: – ekonomia i finanse, – nauki o zarządzaniu i jakości, – nauki prawne, – nauki o polityce i administracji.
- W przypadku rekrutacji na studia drugiego stopnia na kierunek menedżerskie studia finansowo-prawne, gdy ukończony kierunek nie jest przypisany do dyscyplin określonych w ust. 3, Komisja Rekrutacyjna dokona analizy efektów uczenia się zawartych w suplemencie do dyplomu kandydata na studia w celu określenia ich zgodności z efektami uczenia się wymaganymi do rozpoczęcia kształcenia na kierunku menedżerskie studia finansowo-prawne. Pozytywny wynik dokonanej weryfikacji będzie uprawniał do wzięcia udziału w kolejnym etapie rekrutacji.
- W przypadku rekrutacji na studia drugiego stopnia na kierunek menedżerskie studia finansowo-prawne, z uwagi na interdyscyplinarny charakter studiów konieczne jest posiadanie przez kandydatów wiedzy i umiejętności w wymiarze określonym minimalną liczbą punktów ECTS w zakresie zagadnień, które będą rozszerzane podczas kształcenia na kierunku studiów drugiego stopnia. Do zagadnień tych należą: finanse przedsiębiorstw – 3 pkt. ECTS; finanse publiczne – 3 pkt. ECTS, sprawozdawczość finansowa – 2 pkt. ECTS; rachunkowość – 2 pkt. ECTS; ekonomia – 3 pkt. ECTS; zarządzanie- 3 pkt. ECTS; prawo – 2 pkt. ECTS.
- W przypadku rekrutacji na studia drugiego stopnia na kierunek menedżerskie studia finansowo-prawne, dopuszcza się przyjęcie absolwentów z różnicą wyrażoną w punktach ECTS na podstawie niżej wymienionych kryteriów: 1) absolwenci kierunku z dziedziny nauk społecznych, dyscyplina ekonomia i finanse – różnica w obszarze dyscyplin: nauki o zarządzaniu i jakości – 3 pkt ECTS; nauki prawne – 2 pkt ECTS; 2) absolwenci kierunku z dziedziny nauk społecznych, dyscyplina nauki o zarządzaniu i jakości – różnica w obszarze dyscyplin: ekonomia i finanse – 7 pkt. ECTS; nauki prawne – 2 pkt. ECTS; 3) absolwenci kierunku z dziedziny nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne – różnica w obszarze dyscyplin: ekonomia i finanse – 7 pkt. ECTS; nauki o zarządzaniu i jakości – 3 pkt. ECTS; 4) absolwenci kierunku z dziedziny nauk społecznych, dyscyplina nauki o polityce i administracji – różnica w obszarze dyscyplin: ekonomia i finanse – 7 pkt. ECTS; nauki o zarządzaniu i jakości – 3 pkt. ECTS; nauki prawne – 2 pkt. ECTS.
- W przypadku rekrutacji na studia drugiego stopnia na kierunek menedżerskie studia finansowo-prawne, absolwenci, którzy ukończyli studia na kierunku finanse i rachunkowość w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych we Włocławku będą uprawnieni do wzięcia udziału w rekrutacji bez określania różnic wyrażonych w punktach ECTS na podstawie kryteriów wymienionych w pkt. 10.
- W przypadku kandydatów na studia drugiego stopnia, którzy otrzymali tę samą liczbę punktów pod uwagę bierze się średnią ocen uzyskanych z całości studiów pierwszego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich.
Pozostałe informacje dostępne w załączniku pod nazwą Szczegółowe warunki , tryb oraz termin rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji dla cudzoziemców oraz sposób jej przeprowadzenia, na pierwszy rok studiów w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych we Włocławku w roku akademickim 2024/2025
Dokumenty stanowiące podstawę ubiegania się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia i jednolite studia magisterskie
- Świadectwa wydane w polskim systemie edukacji.
- Świadectwa zagraniczne. (do świadectwa należy dołączyć dokument potwierdzający, że świadectwo upoważnia do podjęcia studiów wyższych na terenie kraju, w którym zostało wydane)
Świadectwa/ dyplomy uzyskane w innym niż polski systemie oświaty.
Świadectwo/dyplom ukończenia szkoły lub dyplom potwierdzający zdanie egzaminów końcowych, który uprawnia do ubiegania się o przyjęcie na studia w państwie, w którym został wydany uznaje się dokument równoważny polskiemu świadectwu dojrzałości.
Świadectwa dojrzałości i inne dokumenty uzyskane poza granicami Polski (oprócz dyplomu matury międzynarodowej (International Baccalaureate) i świadectwa matury europejskiej (European Baccalaureate) muszą być opatrzone apostille lub poddane legalizacji.
Na tej podstawie zagraniczne dokumenty uznawane są za ważne na terytorium Polski. W przypadku dokumentów, które wydano w państwach będących stroną konwencji haskiej z 5 października 1961 roku (Dz.U. z 2005 r. nr 112, poz. 938), należy zdobyć dokument o nazwie apostille.
Kraje, które podpisały KONWENCJĘ HASKĄ – do pobrania
W przypadku braku pieczęci apostille na dokumencie uprawniającym do podjęcia studiów należy złożyć w Biurze Rekrutacyjnym ksero tego dokumentu (oryginał do wglądu), które zostanie potwierdzone za zgodność z oryginałem przez pracownika biura. Świadectwo lub dyplom z apostille należy dostarczyć do końca okresu wyznaczonego na składanie dokumentów.
UWAGA!
Apostille jest dokumentem sporządzanym w języku innym niż polski i dlatego powinno zostać przetłumaczone
Legalizacja, podobnie jak apostille, potwierdza autentyczność dokumentu wydanego w innym niż Polska państwie. Trzeba ją wykonać, jeśli nie jest możliwe uzyskanie apostille, bo kraj, który wydał dokument nie przyjął konwencji haskiej, o której mowa powyżej. Jeśli świadectwo zostało wydane w takim państwie, oznacza to, że należy zgłosić się do instytucji, która w tym właśnie państwie odpowiada za legalizację dokumentów przeznaczonych do obrotu za granicą. Zazwyczaj jest to ministerstwo spraw zagranicznych lub ministerstwo edukacji. Po uzyskaniu w takiej instytucji wymaganego potwierdzenia należy zgłosić się do polskiego konsulatu, który ostatecznie zalegalizuje dokument.
Stwierdzenie równoważności świadectwa z odpowiednim świadectwem polskim w drodze decyzji administracyjnej Kuratora Oświaty.
Jeżeli świadectwo nie jest objęte żadną umową międzynarodową, wtedy jego równoważność z odpowiednim świadectwem polskim może zostać stwierdzona jedynie w drodze decyzji administracyjnej Kuratora Oświaty (nostryfikacji).
UWAGA!
Cudzoziemiec, przedstawia decyzję Kuratora Oświaty nie później niż do końca pierwszego semestru studiów, a w uzasadnionych przypadkach – w terminie ustalonym przez rektora uczelni pod rygorem skreślenia z listy studentów.
Stwierdzenie równoważności świadectwa z odpowiednim świadectwem polskim w drodze decyzji administracyjnej przeprowadzają w Polsce wojewódzkie kuratoria oświaty właściwe ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o uznanie świadectwa, a w przypadku jego braku – właściwe ze względu na siedzibę instytucji, w której zamierza przedłożyć świadectwo. Dla Państwowej Uczelni we Włocławku takim kuratorium jest Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.
Szczegółowe informacje na temat nostryfikacji świadectw szkolnych i świadectw maturalnych uzyskanych za granicą znajdują się na stronie Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy
Kontakt z Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy:
- oddział Bydgoszcz (ul. Konarskiego 1-3), insp. Magdalena Marcinkowska, tel. 52 34 97 623 – w delegaturach kuratorium oświaty:
- w Toruniu (ul. Moniuszki 15/21), st. wizytator Kazimierz Burek, tel. 56 62 00 065 wew. 30
Przydatne informacje:
Kuratorzy oświaty nie prowadzą postępowania w celu uznania świadectwa lub innego dokumentu wydanego za granicą uznanego z mocy prawa, ani nie wydają poświadczeń w tym zakresie.
ŚWIADECTWA LUB INNE DOKUMENTY WYDANE ZA GRANICĄ UZNANE Z MOCY PRAWA, TJ. ŚWIADECTWA LUB INNE DOKUMENTY UZYSKANE ZA GRANICĄ, KTÓRE NIE WYMAGAJĄ ZAŁATWIANIA DODATKOWYCH FORMALNOŚCI W POLSKICH URZĘDACH
Dokumenty te mogą być składane bezpośrednio w uczelni, instytucji lub u pracodawcy, bez uzyskiwania opinii innych instytucji lub organów na terenie Polski. Posiadacz maturalnego świadectwa lub innego dokumentu ,,maturalnego” wydanego za granicą uznanego w Polsce z mocy prawa posiada w Polsce analogiczne uprawnienia do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe, jak w państwie, w którego systemie edukacji uzyskał dane świadectwo. Oznacza to, że maturalne świadectwo lub inny dokument maturalny wydany za granicą, który uprawnia do studiowania jedynie na wybranych kierunkach studiów wyższych w danym państwie, w Polsce będzie uprawniało do ubiegania się o przyjęcia na podobne, ze względu na program kształcenia, kierunki studiów wyższych.
Rodzaje świadectw lub innych dokumentów wydanych za granicą, które uznaje się w Polsce z mocy prawa (art. 93 ust.1-2 ustawy):
- Świadectwa lub inne dokumenty „maturalne” uzyskane w systemach oświaty państw Unii Europejskiej, Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu – Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), tj. świadectwa lub dyplomy ukończenia szkół średnich, świadectwa lub dyplomy maturalne lub inne dokumenty, które uprawniają do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w państwie, w którego systemie edukacji zostały wydane oraz zostały wydane przez szkołę lub instytucję edukacyjną uznaną przez państwo, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji szkoła lub instytucja ta działa. Dotyczy to świadectw maturalnych uzyskanych w następujących państwach: Australia, Austria, Belgia, Bułgaria, Chile, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Islandia, Izrael, Japonia, Kanada, Korea, Lichtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Meksyk, Niderlandy, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, USA, Węgry, Wielka Brytania, Włochy.
- Dyplomy IB (International Baccalaureate), wydane przez organizację International Baccalaureate Organization w Genewie;
- Dyplomy EB (European Baccalaureate) wydane przez Szkoły Europejskie, zgodnie z Konwencją o Statucie Szkół Europejskich, sporządzoną w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 3, poz. 10).
- Świadectwa objęte umowami międzynarodowymi (wykaz umów znajduje się na stronie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego).
Świadectwa wydane w pozostałych krajach wymagają uznania wykształcenia decyzją kuratora oświaty.
Posiadacz maturalnego świadectwa lub innego dokumentu ,,maturalnego” wydanego za granicą uznanego w Polsce z mocy prawa posiada w Polsce analogiczne uprawnienia do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe, jak w państwie, w którego systemie edukacji uzyskał dane świadectwo. Oznacza to, że maturalne świadectwo lub inny dokument maturalny wydany za granicą, który uprawnia do studiowania jedynie na wybranych kierunkach studiów wyższych w danym państwie, w Polsce będzie uprawniało do ubiegania się o przyjęcia na podobne, ze względu na program kształcenia, kierunki studiów wyższych.
Ważne !
Jeżeli przedłożenie oryginału albo duplikatu świadectwa lub innego dokumentu stanowiącego podstawę ubiegania się o przyjęcie na studia albo uwierzytelnienie tego świadectwa lub innego dokumentu napotyka trudne do usunięcia przeszkody dla osoby, która:
1) uzyskała status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą lub która posiada zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, lub
2) została poszkodowana w wyniku konfliktów zbrojnych, klęsk żywiołowych lub innych kryzysów humanitarnych, spowodowanych przez naturę lub człowieka,
to wykształcenie uzyskane przez tę osobę za granicą lub posiadane przez tę osobę uprawnienia do kontynuacji nauki uzyskane za granicą, w tym uprawnienia do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe, może być potwierdzone w Rzeczypospolitej Polskiej w drodze decyzji administracyjnej jako wykształcenie podstawowe, gimnazjalne, zasadnicze zawodowe, zasadnicze branżowe, średnie branżowe oraz średnie lub uprawnienia do kontynuacji nauki w Rzeczypospolitej Polskiej.
Ustawa o cudzoziemcach dostępna jest w zakładce Akty prawne.
Dyplomy ukończenia studiów
Dyplom ukończenia studiów stanowi podstawę przyjęcia na studia drugiego stopnia. Jest to:
1. dyplom wydany w polskim systemie szkolnictwa wyższego,
2. dyplom ukończenia studiów wydany w zagranicznym systemie szkolnictwa wyższego, uprawniający do podjęcia studiów drugiego stopnia w kraju wydania dyplomu.
Jeśli dyplom uprawnia do kontynuacji kształcenia na studiach wyższego stopnia, w kraju, w którego systemie szkolnictwa wyższego działa uczelnia, wydająca dyplom, to uprawnia on również do kontynuacji kształcenia na odpowiednim poziomie (studiach drugiego stopnia) w Polsce. Podstawę prawną do uznania dyplomu stanowi wówczas art. 326 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. 2023.742 ze zm.).
Mowa tu o dyplomie wydanym przez uprawnioną uczelnię działającą w systemie szkolnictwa wyższego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, potwierdzającym ukończenie:
1) trzyletnich studiów lub studiów pierwszego stopnia trwających co najmniej 3 lata – potwierdza w Rzeczypospolitej Polskiej posiadanie wykształcenia na poziomie studiów pierwszego stopnia;
2) studiów drugiego stopnia – potwierdza w Rzeczypospolitej Polskiej posiadanie wykształcenia na poziomie studiów drugiego stopnia;
3) co najmniej czteroletnich studiów jednolitych – potwierdza w Rzeczypospolitej Polskiej posiadanie wykształcenia na poziomie studiów drugiego stopnia, jeżeli jest uważany za równorzędny dyplomowi ukończenia studiów drugiego stopnia w państwie wydania.
Dyplom ukończenia studiów musi być opatrzony apostille lub poddany legalizacji.
Apostille
Apostille jest poświadczeniem autentyczności dokumentu wydanego w innym niż Polska państwie. Na tej podstawie zagraniczne dokumenty uznawane są za ważne na terytorium Polski. W przypadku dokumentów, które wydano w państwach będących stroną konwencji haskiej z 5 października 1961 roku (Dz.U. z 2005 r. nr 112, poz. 938), należy zdobyć dokument o nazwie apostille. Kraje, które podpisały KONWENCJĘ HASKĄ – do pobrania
W przypadku braku pieczęci apostille na dokumencie uprawniającym do podjęcia studiów należy złożyć w Biurze Rekrutacyjnym ksero tego dokumentu (oryginał do wglądu), które zostanie potwierdzone za zgodność z oryginałem przez pracownika biura. Dyplom z apostille należy dostarczyć do końca okresu wyznaczonego na składanie dokumentów.
UWAGA!
Apostille jest dokumentem sporządzanym w języku innym niż polski i dlatego powinno zostać przetłumaczone.
Legalizacja
Legalizacja potwierdza autentyczność dokumentu wydanego w innym niż Polska państwie. Trzeba ją wykonać, jeśli nie jest możliwe uzyskanie apostille, bo kraj, który wydał dokument nie przyjął konwencji haskiej, o której mowa powyżej. Jeśli dyplom ukończenia studiów zostały wydany w takim państwie, oznacza to, że należy zgłosić się do instytucji, która w tym właśnie państwie odpowiada za legalizację dokumentów przeznaczonych do obrotu za granicą. Zazwyczaj jest to ministerstwo spraw zagranicznych lub ministerstwo edukacji. Po uzyskaniu w takiej instytucji wymaganego potwierdzenia należy zgłosić się do polskiego konsulatu, który ostatecznie zalegalizuje dokument.
Dyplom ukończenia studiów za granicą może być uznany za równoważny odpowiedniemu polskiemu dyplomowi i tytułowi zawodowemu na podstawie umowy międzynarodowej określającej równoważność, a w przypadku jej braku – w drodze postępowania nostryfikacyjnego – zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 września 2018 r. – w sprawie nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów za granicą oraz potwierdzenia ukończenia studiów na określonym poziomie (Dz. U. 2018 poz. 1881).
Postępowanie nostryfikacyjne prowadzi uczelnia posiadająca kategorię naukową A+, A albo B+ w dyscyplinie, której dotyczy wniosek.
UWAGA!
Dyrektor NAWA udziela, na wniosek zainteresowanego podmiotu, pisemnej informacji o dyplomie wydanym przez zagraniczną uczelnię, o poziomie studiów i statusie uczelni.
Dostęp do pomocy materialnej z budżetu państwa
- O stypendium socjalne oraz o kredyt studencki mogą się ubiegać cudzoziemcy, którzy:
- posiadają zezwolenie na pobyt stały lub są rezydentami długoterminowi UE,
- posiadają zezwolenie na pobyt czasowy w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 159 ust. 1 lub art. 186 ust. 1 pkt 3 lub 4 ustawy o cudzoziemcach,
- posiadają status uchodźcy nadany w RP lub korzystają z ochrony czasowej albo ochrony uzupełniającej na terytorium RP,
- posiadają certyfikat poświadczający znajomość języka polskiego jako obcego co najmniej na poziomie biegłości językowej C1,
- posiadają Kartę Polaka lub decyzję w sprawie stwierdzenia polskiego pochodzenia,
- są małżonkiem, wstępnym lub zstępnym obywatela RP, mieszkającym na terytorium RP,
- posiadają zezwolenie na pobyt czasowy w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 151 ust. 1lub art. 151b ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, lub przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z korzystaniem z mobilności krótkoterminowej naukowca na warunkach określonych w art. 156b ust. 1 tej ustawy lub posiadają wizę krajową w celu prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych.
- Wszyscy studenci cudzoziemcy, którzy podjęli w Polsce studia, są uprawnieni do ubiegania się o pozostałe rodzaje świadczeń pomocy materialnej, tj.: stypendium rektora, stypendium dla osób niepełnosprawnych, zapomogę, stypendium finansowane przez jednostkę samorządu terytorialnego, stypendium za wyniki w nauce lub w sporcie finansowane przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową lub samorządową osobą prawną oraz stypendium ministra.
- Cudzoziemcowi, który został przyjęty w poczet studentów uczelni, przysługuje prawo do zakwaterowania w Domu Studenckim.
Szczegółowe informacje w zakładce pomoc materialna- przekierowanie na stronę do zakładki pomoc materialna https://pans.wloclawek.pl/pomoc-materialna/
Ustawa o cudzoziemcach – tekst jednolit https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20230000519/U/D20230519Lj.pdf
Ustawa o Karcie Polaka – tekst jednolity https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20071801280/U/D20071280Lj.pdf
Legalizacja pobytu
Każdy student obcokrajowiec, który chce studiować w Polsce, musi zalegalizować swój pobyt.
■ Obywatele Unii Europejskiej i Szwajcarii tylko rejestrują swój pobyt.
■ Cudzoziemcy spoza Unii muszą posiadać wizę krajową lub zezwolenie na pobyt czasowy.
NAWA – przekierowanie na stronę Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej
Obywatele Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2022 r., poz. 583, ze zm.) aplikujący na studia pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolite studia magisterskie, podlegają rekrutacji zgodnie z zasadami obowiązującymi obywateli polskich oraz zasadami obowiązującymi cudzoziemców.
Akty prawne:
- Uchwała Nr 2/22 Senatu Państwowej Uczelni Zawodowej we Włocławku z dnia 01 marca 2022 r. w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale ustalającej „Warunki, tryb oraz termin rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji oraz sposób jej przeprowadzenia, na pierwszy rok studiów w Państwowej Uczelni Zawodowej we Włocławku w roku akademickim 2022/2023”
- Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr 2/22 – Warunki, tryb oraz termin rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji oraz sposobu jej przeprowadzenia na pierwszy rok studiów w Państwowej Uczelni Zawodowej we Włocławku w roku akademickim 2022/2023
- Załącznik nr 2 do Uchwały Nr 22/21 – Szczegółowe warunki, tryb oraz termin rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji dla cudzoziemców oraz sposobu jej przeprowadzenia na pierwszy rok studiów w Państwowej Uczelni Zawodowej we Włocławku w roku akademickim 2022/2023
- Załącznik do Szczegółowych warunków, trybu oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji dla cudzoziemców
- Uchwała Nr 12/22 Senatu Państwowej Uczelni Zawodowej we Włocławku z dnia 24 maja 2022 r. w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale ustalającej „Warunki, tryb oraz termin rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji oraz sposób jej przeprowadzenia, na pierwszy rok studiów w Państwowej Uczelni Zawodowej we Włocławku w roku akademickim 2022/2023”
- Załącznik do Uchwały – Szczegółowe warunki rekrutacji dla kandydatów z Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa, na pierwszy rok studiów w Państwowej Uczelni Zawodowej we Włocławku w roku akademickim 2022/2023
- Oświadczenie kandydata o posiadaniu kwalifikacji uprawniających do podjęcia studiów
- Uchwała Nr 8/22 Senatu Państwowej Uczelni Zawodowej we Włocławku z dnia 24 maja 2022 r. w sprawie ustalenia liczby miejsc na poszczególnych kierunkach studiów stacjonarnych w Państwowej Uczelni Zawodowej we Włocławku w roku akademickim 2022/2023
- Oświadczenie kandydata dotyczące zawarcia umowy ubezpieczenia zdrowotnego
- Oświadczenie przedstawiciela ustawowego o wyrażeniu zgody na podjęcie studiów przez podopiecznego
Kandydaci mogą liczyć na dodatkowe wsparcie w trakcie rekrutacji na studia w Państwowej Uczelni Zawodowej we Włocławku na rok akademicki 2022/2023:
1) Wyodrębniony został osobny, dodatkowy limit miejsc.
2) Brak opłaty rekrutacyjnej.
3) Studia stacjonarne są bezpłatne w okresie objęcia ochroną czasową (obecnie do końca sierpnia 2023 r.).
4) Możliwość dostarczenia niżej wymienionych dokumentów w terminie późniejszym:
- świadectwo ukończenia szkoły średniej lub inny dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia wraz z legalizacją lub opatrzonym apostille;
- dyplom lub inny dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia wraz z legalizacją lub opatrzonym apostille.
5) Możliwość przedstawienia dokumentów aplikacyjnych na studia sporządzonych w tłumaczeniu zwykłym (na pisemny wniosek kandydata).