Jesteśmy uczelnią przyjazną
dla osób z niepełnosprawnością
Do podstawowych zadań uczelni należy m. in. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia w celu odbywania kształcenia, kształceniu oraz prowadzeniu działalności naukowej. Uczelnia dysponuje wydzielonym Funduszem Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, na którym gromadzone są środki otrzymywane z Ministerstwa Edukacji i Nauki w formie dotacji na realizację w/w zadań.
Budynki dydaktyczne Państwowej Akademii Nauk Stosowanych we Włocławku dostosowane są dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na etapie ich budowy bądź przebudowy przewidziano działania zmierzające do zastosowania różnych rozwiązań zmierzających do przystosowania budynków dla osób o różnym stopniu i rodzaju niepełnosprawności.
Na terenie obiektów znajdują się miejsca parkingowe wyznaczone wyłącznie dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami. Ruch na poszczególne kondygnacje budynków zapewniają windy. Wejścia do budynków posiadają podjazdy dla osób na wózkach inwalidzkich. Budynki dydaktyczne posiadają przystosowane łazienki wyłącznie na potrzeby osób z niepełnosprawnościami.
W Biurze Rekrutacyjnym oraz w Bibliotece Uczelnianej wydzielone są stanowiska komputerowe wyposażone: w biurko z regulowaną wysokością blatu dla studentów z niepełnosprawnością ruchową, w komputer z klawiaturą dla osób niedowidzących wraz z oprogramowaniem powiększającym i automatycznie czytającym tekst znajdujący się na ekranie komputera. Ponadto na wyposażeniu czytelni bibliotecznej znajduje się powiększalnik tekstu.
Uczelnia czyni wszelkie starania, aby zapewnić studentom z niepełnosprawnościami jak najlepsze warunki do pełnego udziału w procesie kształcenia. Celem uczelni jest wyrównywanie szans edukacyjnych studentów z niepełnosprawnościami, diagnozowanie, na podstawie przeprowadzanych ankiet potrzeb i problemów związanych z procesem kształcenia oraz szukanie najlepszych sposobów umożliwiających ich zaspakajanie i rozwiązywanie.
W celu określenia potrzeb studentów z niepełnosprawnościami Zarządzeniem nr 5/14 Rektora Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej we Włocławku z dnia 24 lutego 2014 r. została wprowadzona ankieta. Prosimy o jej wypełnienie i dostarczenie do Działu Nauczania (ul. Mechaników 3, pok. nr 12). Zebrane informacje pozwolą na poznanie potrzeb osób z niepełnosprawnościami i przygotowanie odpowiednich usług.
Oferujemy poniższe formy wsparcia:
Ponadto zgodnie z Regulaminem studiów w uzasadnionych przypadkach, wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności, student może ubiegać się o:
- Zmianę formy egzaminów, zaliczeń, kolokwiów oraz czasu ich trwania dostosowaną do jego możliwości
- Dodatkowe zajęcia wyrównawcze z przedmiotów dydaktycznych
- Indywidualną organizację studiów
- Korzystanie z usług tłumacza migowego
- Dostosowanie materiałów dydaktycznych do jego potrzeb i możliwości, np. przygotowanie materiałów w powiększonym druku
- Możliwość – za zgodą prowadzącego zajęcia - alternatywnego notowania treści zajęć np. poprzez nagrywanie, robienie zdjęć lub otrzymanie materiałów dotyczących zajęć od prowadzącego
- Organizację zajęć z wychowania fizycznego odpowiednio dostosowanych do jego możliwości
- Inne udogodnienia, umożliwiające studiowanie na takich samych warunkach jak studenci pełnosprawni
Wsparciem mogą być objęci nie tylko studenci, którzy posiadają orzeczenie o niepełnosprawności, ale także osoby, które są przewlekle chore lub w wyniku nagłej choroby czy wypadku są czasowo niezdolne do pełnego uczestnictwa w zajęciach.
Uczelniana wypożyczalnia sprzętu
Studenci z niepełnosprawnością mają możliwość bezpłatnego wypożyczania specjalistycznego sprzętu/oprogramowania wspomagającego studiowanie.
Ponieważ planujemy na bieżąco rozszerzać ofertę wypożyczalni prosimy studentów z niepełnosprawnościami o zgłaszanie swoich indywidualnych zapotrzebowań. Wniosek powinien zawierać uzasadnienie ze wskazaniem powiązania niepełnosprawności z potrzebą korzystania podczas studiów z danego sprzętu czy oprogramowania.
Obecnie w ofercie wypożyczalni znajdują się następujące urządzenia:
- Dyktafony cyfrowe Olympus – 6 sztuk;
- Lupy elektroniczne Portale Video Magnifier – 2 sztuki;
- Klawiatura dla osób słabowidzących ZoomText – 1 sztuka;
- Klawiatura jednoręczna MALTRON – 1 sztuka.
- System wspomagania słyszenia PHONAK Pen – 1 sztuka
Aby wypożyczyć sprzęt należy (w pok. nr 12, ul. Mechaników 3) złożyć wniosek.
stanowiska multimedialne
Studenci z niepełnosprawnością mają możliwość bezpłatnego korzystania z niżej wymienionego sprzętu:
- komputer;
- kserokopiarka;
- skaner;
- drukarka.
Poniżej możesz pobrać wniosek o kserowanie i drukowanie materiałów dydaktycznych.
Stanowiska znajdują się w:
Pełnomocnik ds. Dostępności i Studentów z Niepełnosprawnościami (pok. nr 12, ul. Mechaników 3)
Punkt czynny jest w poniedziałek, środę, czwartek i piątek w godz. 10:00 – 14:00, we wtorek w godz. 12:00 – 17:00
Biblioteka Uczelniana (ul. Mechaników 3)
Punkt czynny jest zgodnie z godzinami otwarcia biblioteki (poniedziałek 8:00 – 15:00; wtorek-piątek 8:00 – 18:00; sobota 8:00 – 15:00 w terminach zjazdów).
Wydział Nauk o Zdrowiu (pok. nr 6, ul. Obrońców Wisły 1920 r. 21/25)
Punkt czynny jest w poniedziałek, środę, czwartek i piątek w godz. 8:00 – 15:00, we wtorek w godz. 9:00 – 17:00
Wsparcie psychologiczne, doradcy zawodowego oraz pomoc prawna
Oferujemy studentom z niepełnosprawnościami bezpłatne indywidualne konsultacje z psychologiem, doradcą zawodowym oraz pomoc prawną.
Aby skorzystać z proponowanych form wsparcia należy (w pokoju nr 12, przy ul. Mechaników 3) złożyć wniosek o udzielenie wsparcia wraz z aktualnym orzeczeniem właściwego organu potwierdzającego niepełnosprawność lub zaświadczenie lekarskie lub dokumentację medyczną potwierdzającą problemy zdrowotne.
Zapisać się na indywidualne spotkanie.
Osoby, które zapiszą się na spotkanie a z przyczyn obiektywnych nie mogą przyjść w danym terminie na konsultację, proszone są (z co najmniej jednodniowym wyprzedzeniem) o telefoniczne poinformowanie o tym fakcie. Nieodwołanie spotkania będzie skutkowało brakiem możliwości zapisania się na kolejne konsultacje.
Poniżej możesz pobrać wniosek o udzielenie wsparcia.
POMOC ASYSTENTA
Studenci z niepełnosprawnością mają możliwość skorzystania ze wsparcia asystenta studenta z niepełnosprawnością.
Pomoc asystenta obejmuje w zależności od potrzeb:
- sporządzanie notatek na zajęciach;
- przemieszczanie się do i z uczelni oraz na terenie uczelni;
- załatwianie spraw studenckich w sekretariatach;
- korzystanie z biblioteki.
Wniosek o przyznanie usługi asystenta studenta z niepełnosprawnością
STYPENDIUM DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Stypendium dla osób niepełnosprawnych może otrzymać student posiadający orzeczenie o niepełnosprawności, orzeczenie o stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie, o którym mowa w art. 5 oraz art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.
Wnioski wraz z aktualnym orzeczeniem należy składać w terminie 21 dni od rozpoczęcia roku akademickiego. W sytuacji wydania przez organ orzekający orzeczenia po tym terminie lub w innym przypadku (np. wznowienie studiów, powrót z urlopu, przeniesienie z innej uczelni itp.), po złożeniu przez studenta pisemnych wyjaśnień dopuszcza się możliwość złożenia wniosku w trakcie trwania roku akademickiego. Prawo do stypendium ustala się od miesiąca, w którym złożono kompletny wniosek (przyznanie świadczenia uzależnione jest od stanu środków Funduszu Stypendialnego).
Wnioski o przyznanie na rok akademicki 2022/2023 stypendium dla osób niepełnosprawnych należy składać w terminie od 01.10.2022 r. do 21.10.2022 r.
Wnioski przyjmowane są w Dziale Nauczania (ul. Mechaników 3, pok. nr 12) w poniedziałek, środę, czwartek i piątek w godz. 9:00 – 14:00 oraz we wtorek w godz. 12:00 – 17:00.
Wniosek o przyznanie stypendium dla osób niepełnosprawnych – plik do pobrania
Aktywny samorząd
Studenci z niepełnosprawnością mogą starać się o dofinansowanie kosztów studiowania w ramach Modułu II programu PFRON „Aktywny Samorząd”.
O dofinansowanie kosztów kształcenia mogą ubiegać się studenci posiadający znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności.
W ramach dofinansowania kosztów nauki można ubiegać się dodatek na pokrycie kosztów kształcenia, którego wysokość dla jednego semestru wynosi1650,00 zł. Ponadto w n/w przypadkach dodatek może zostać zwiększony:
- nauka poza miejscem stałego zamieszkania;
- posiadanie Karty Dużej Rodziny;
- pobieranie nauki jednocześnie na dwóch kierunkach studiów;
- studia w przyśpieszonym trybie;
- potrzeba korzystania z tłumacza języka migowego;
- i inne.
– Moduł II Pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2022/2023);
Ponadto w ramach Modułu I programu osoba z niepełnosprawnością może ubiegać się o inną pomoc m. in. w zakresie likwidacji bariery transportowej, bariery w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym czy likwidacji barier w poruszaniu się. Szczegółowe informacje na temat realizacji Programu w 2023 r. można znaleźć na stronie PFRON
Nie posiadasz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ. Infolinia dla Użytkowników Systemu SOW: 0 800 889 777 (połączenie bezpłatne) Czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00 – 17.00 0 800 889 777 (połączenie bezpłatne) Czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00 – 17.00 sow.pfron.org.pl |
Tłumacz Migam
Tłumacz Migam – usługa zdalnego tłumacza języka migowego.
Rodzaje dostępności usługi:
– Tłumacz Migam na stronie internetowej uczelni (dostępny od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-15:30)
– Tłumacz Migam na stronie startowej uczelni (dostępny od poniedziałku do niedzieli w godzinach 8:00-20:00)
– Tłumacz Migam na stronie www.tlumacz.migam.org
(dostępny od poniedziałku do niedzieli w godzinach 8:00-20:00). Osoba zainteresowana korzystaniem z tłumacza na swoim sprzęcie (telefonie/tablecie) powinna zgłosić się do Pełnomocnika ds. studentów niepełnosprawnych w celu uzyskania adresu dostępu do usługi na terenie uczelni.
ALTERNATYWNE FORMY ZAJĘĆ WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Studenci z niepełnosprawnościami w ramach zajęć z wychowania fizycznego (obowiązkowych na I roku studiów pierwszego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich) mogą skorzystać z alternatywnych form zajęć wychowania fizycznego prowadzonych przez Studium Wychowania Fizycznego i Sportu. Do zajęć tych należą: pływanie, gra Boccia, bilard, badminton, rzutki Dart, szachy, warcaby, gimnastka oraz zajęcia ogólnousprawniające. Zaletą tych zajęć jest indywidualne podejście do potrzeb i możliwości każdego studenta.
Zapraszamy na stronę Studium Wychowania Fizycznego i Sportu: puz.wloclawek.pl/studium-wychowania-fizycznego-i-sportu
regulamin
Zrzeszenie Studentów Niepełnosprawnych jest organizacją studencką, która zrzesza studentów z niepełnosprawnościami i pełnosprawnych studentów PANS we Włocławku. Zarejestrowana została w dniu 23 lutego 2016 r.
Głównymi założeniami statutowymi organizacji są wspieranie i aktywizacja akademicka studentów niepełnosprawnych. Celem działań ZSN PANS jest przede wszystkim przełamywanie barier mentalnych oraz komunikacyjnych. Organizacja zajmuje się również organizacją imprez kulturalnych, integracyjno-adaptacyjnych oraz akcji charytatywnych.
Zarząd Zrzeszenia:
- Daria Tuszyńska – przewodnicząca
- Weronika Rutkowska – wiceprzewodnicząca
- Weronika Zawidzka – sekretarz
Kontakt
ul. Mechaników 3
87-800 Włocławek (pok. nr 12)
tel. 664 907 254 (opiekun zrzeszenia)
e-mail: zsn@pans.wloclawek.pl
fanpage: https://www.facebook.com/zsnpwsz/?fref=ts
Zapraszamy wszystkich studentów do współpracy!
Sprawami studentów niepełnosprawnych w Uczelni zajmuje się Adrianna Sobczyńska – Pełnomocnik ds. dostępności i studentów z niepełnosprawnościami.
Jeżeli w wyniku niepełnosprawności student ma jakiekolwiek trudności związane ze studiowaniem, powinien skontaktować się z Pełnomocnikiem. Każda sprawa rozpatrywana jest indywidualnie. We współpracy ze studentem Pełnomocnik postara się znaleźć rozwiązanie problemu.
Pełnomocnik ds. Dostępności i Studentów z Niepełnosprawnościami
- Adrianna Sobczyńska
-
pok. nr 12ul. Mechaników 3
87-800 Włocławek - 664 907 254
- adrianna.sobczynska@pans.wloclawek.pl
- Poniedziałek: 10:00 - 14:00 Wtorek: 10:00 - 14:00 oraz 12:00 - 17:00 (w dniach 21.03.; 28.03.) Środa: 10:00 - 14:00 Czwartek: 10:00 - 14:00 Piątek: 10:00 - 14:00
