W dniach 30–31 maja 2025 roku w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych we Włocławku odbyła się druga edycja interdyscyplinarnego sympozjum zorganizowanego przez Zakład Inżynierii Zarządzania pn. „Praca w dobie dynamicznych zmian gospodarczych, technologicznych, społecznych. Praca przyszłości. Trendy”. Tegoroczne wydarzenie, podobnie jak edycja ubiegłoroczna, zgromadziło szerokie grono wybitnych przedstawicieli nauki, praktyków biznesu, ekspertów HR, przedstawicieli ochrony zdrowia oraz studentów, podejmując aktualne i przyszłościowe tematy związane z transformacją świata pracy.
Pierwszy dzień poświęcony był wystąpieniom naukowców i praktyków, którzy analizowali kluczowe wyzwania związane z rynkiem pracy w kontekście szybkich przemian społecznych, gospodarczych, technologicznych i kulturowych. Otwarcie sympozjum zawierało refleksję nad pogłębiającą się złożonością świata pracy i rosnącą potrzebą systemowego podejścia do jego transformacji. Wśród poruszanych tematów znalazły się m.in. wpływ sztucznej inteligencji i cyfryzacji na modele zatrudnienia, zrównoważony rozwój i społeczna odpowiedzialność w organizacjach, znaczenie kompetencji miękkich i rola HR w ich rozwoju, różnice pokoleniowe w miejscu pracy i wyzwania w zarządzaniu różnorodnością, rola edukacji w kontekście przemysłu 4.0 i nadchodzącego 5.0, dobrostan fizyczny i psychiczny pracowników w realiach ciągłego przyspieszenia.
Wśród prelegentów znaleźli się m.in.:• prof. dr hab. inż. Zbigniew Wiśniewski (Politechnika Łódzka) – przedstawił wystąpienie o modelowaniu symulacyjnym w środowiskach pracy i systemach produkcyjnych,• prof. dr hab. Joanna Cewińska (Uniwersytet Łódzki) – wskazująca na istotność zrównoważonej pracy i potrzebie redefinicji relacji zawodowych,• dr Agata Rudnicka-Reichel – zainicjowała dyskusję o prawach człowieka w łańcuchach dostaw,• dr hab. Marta Wincewicz-Bosy (AWL) – przedstawiła model szkoleniowy SZRP w logistyce,• przedstawiciele firm, m.in. WIKA Polska SGF, ANWIS, MindSonar Polska –zaprezentowali praktyczne aspekty funkcjonowania i adaptacji przedsiębiorstw do zmian rynkowych. Szczególnie wartościowa była sesja panelowa, w której udział wzięli specjaliści z różnych dziedzin: HR, prawa, zdrowia psychicznego, edukacji oraz zarządzania. Towarzyszyli im także studenci, którzy wnieśli perspektywę młodego pokolenia stojącego u progu wejścia na rynek pracy. Wymiana myśli i twórcze rozmowy pozwoliły na wieloaspektowe spojrzenie na wyzwania związane z dobrostanem zawodowym, wpływem automatyzacji na zatrudnienie oraz koniecznością przygotowania edukacji do realiów przyszłości. Dały także inspirację do wielu intelektualnych impulsów w omawianych obszarach, tworząc niezwykłą przestrzeń do refleksji naukowych i praktycznych, a także inspiracji do przełożenia teorii naukowych na praktyczne zastosowania biznesowe.
Drugi dzień sympozjum poświęcono studentom i miał on charakter praktyczno-warsztatowy. Celem tej części było nie tylko pogłębienie wiedzy, ale przede wszystkim rozwijanie kompetencji przyszłości poprzez bezpośrednie doświadczenie. Warsztaty prowadzone były przez wykładowców i ekspertów z Politechniki Łódzkiej:• dr inż. Aleksandra Makowska zrealizowała warsztaty dotyczące zrównoważonego rozwoju, skupiając się na wpływie indywidualnych decyzji konsumenckich na środowisko pracy i życia,• mgr inż. Paulina Kalinowska przeprowadziła unikalne zajęcia z wykorzystaniem kombinezonu symulującego proces starzenia się, co posłużyło jako punkt wyjścia do refleksji nad potrzebą uwzględnienia aspektów ergonomii i dobrostanu w środowiskach pracy przyszłości.
Dyskusje warsztatowe dotyczyły niezwykle ważnych tematów odnoszących się do budowania odporności psychicznej pracowników i wyzwań zdrowotnych związanych z cyfryzacją. Co istotne, niezwykłą wagę przykładano do kwestii umiejętnego radzenia sobie ze stresem technologicznym i informacyjnym, a także edukacji klimatycznej w kontekście galopujących zmian na rynku pracy.
Zarówno wystąpienia eksperckie, jak i aktywna obecność studentów w części warsztatowej pokazały, jak istotne jest interdyscyplinarne podejście do problematyki pracy przyszłości. W trakcie sympozjum podkreślano konieczność transformacji edukacji wyższej w kierunku większej elastyczności, cyfryzacji i personalizacji nauczania, wagę systemowego wsparcia dla dobrostanu psychicznego i fizycznego pracowników, znaczenie współpracy nauki z biznesem w tworzeniu zrównoważonych modeli pracy, potrzebę rozwoju inteligencji emocjonalnej, empatii i umiejętności współpracy, jako kompetencji niepodlegających automatyzacji. Zgodnie podkreślano, że kluczowym wyzwaniem nie jest przewidywanie przyszłości pracy, ale aktywne jej współtworzenie – z poszanowaniem człowieka, środowiska i wartości społecznych.
Organizatorzy kierują serdeczne podziękowania do władz uczelni, wszystkich prelegentów, uczestników, studentów oraz partnerów za aktywny udział, inspirujące wystąpienia oraz atmosferę sprzyjającą otwartemu dialogowi. Sympozjum ponownie potwierdziło, że tylko wspólne działania środowiska akademickiego i biznesowego mogą odpowiedzialnie kształtować pracę przyszłości. Już dziś zapraszamy na kolejną edycję wydarzenia w przyszłym roku.
