Państwowa Uczelnia Zawodowa we Włocławku od początku pandemii koronowirusa zawiesiła zajęcia i przeszła na prowadzenie zajęć online. Udało się nam to dlatego, że w październiku 2018 roku wdrożyliśmy nową platformę e-leranigową, uruchomiliśmy ją na najnowszym systemie moodle oraz umieściliśmy ją na wydajnych serwerach.
Bezproblemowo udało się dodać nowych wykładowców, uruchomić mnóstwo kursów oraz sprostać wysokim wymaganiom zaspokoić wzmożoną studentów. Helpdesk telefoniczny i e-mailowy w/w systemu dla wykładowców i studentów działa całą dobę. Żadna prośba o pomoc nie została bez odpowiedzi i rozwiązania problemu przez informatyków.
Obecnie mamy na platformie moodle mamy: 865 kursów umieszczonych w 16 kategoriach.
Nasz platforma ma wiele aktywności i zasobów ale w
obecnej sytuacji największym zainteresowaniem i popularnością cieszy się BigBlueButton. Jest
to system konferencji internetowych typu open source. BigBlueButton obsługuje
wiele funkcji udostępniania audio i wideo, prezentacji z rozszerzonymi
możliwościami tablicy – takimi jak wskaźnik, powiększanie i rysowanie – czat
publiczny i prywatny, udostępnianie pulpitu, zintegrowane VoIP za pomocą
FreeSWITCH oraz wsparcie dla prezentacji dokumentów PDF i dokumentów Microsoft
Office. Ponadto użytkownicy mogą wziąć udział
w konferencji w jednej z dwóch ról: przeglądającej lub moderującej. Jako
przeglądający użytkownik może dołączyć do konferencji głosowej, udostępnić
swoją kamerę internetową, podnieść rękę
i porozmawiać z innymi. Jako moderator użytkownik może wyciszyć/anulować
wyciszenie innych, usunąć dowolnego użytkownika z sesji i ustawić dowolnego
użytkownika jako obecnego prezentera. Prezenter może przesyłać slajdy i kontrolować
prezentację.
Wykładowcy chętnie korzystają też z udostępnionego dla
pracowników Microsoft Teams. Jest to usługa internetowa
oparta na chmurze zawierająca zestaw narzędzi i usług służących współpracy
zespołowej. Łączy ona funkcjonalność z innymi produktami Microsoftu, takimi jak
Microsoft Office oraz Skype (wchodzących w skład Office 365).
Uczelnia zakupiła, również opartą o przeglądarkę internetową
platformę do webinarów
i wideokonferencji ClickMeeting. Działa on na
wszystkich urządzeniach bez względu na system operacyjny. Poza wersją na
przeglądarki dostępna jest aplikacja mobilna na systemy Android i iOS.
ClickMeeting jest obecny na rynkach na całym świecie oraz dostępny w 7
językach. Funkcja czatu jest tłumaczona na 52 języki.
Oprócz standardowych funkcji, jak transmisja obrazu i
dźwięku, ClickMeeting oferuje m.in. webinary automatyczne, webinary na żądanie,
płatne webinary, narzędzie do prezentacji slajdów, obrazów
i filmów, a także udostępniania pulpitu, umożliwiające przy tym wspólne
przeglądanie dokumentów
i współpracę.
Dla części pracowników administracji zostało zakupione
i wdrożone oprogramowanie umożliwiające pracę z domów TeamViewer. Jest
to oprogramowanie narzędziowe przeznaczone do zdalnego sterowania systemem
operacyjnym poprzez Internet bez konieczności instalacji serwera lub klienta w
pamięci masowej komputera. Użytkownik za pomocą programu może między innymi:
przenosić dane, prowadzić czaty, wirtualne szkolenia, pokazy prezentacji na żywo
odtwarzanych bezpośrednio
z komputera klienta oraz zarządzać serwerem bazującym na platformie Windows.
Program obsługuje bezpieczne połączenia dzięki wykorzystaniu kluczy i kodowania
sesji. Posiada możliwość prowadzenia rozmów i konferencji audio i wideo.
Aktualnie trwają pracę związane z testowaniem i zakupem systemu do głosowania online. Uczelnia wybierając system kierowała się jego popularnością. Jest dobrze znany w Polsce. Z systemu korzysta ponad 750 samorządów, uczelni, ma Polskie serwery w 100% zgodności z RODO.
Z tych rozwiązań korzysta wiele instytucji publicznych.